Η ποιότητα των εκπαιδευτικών προγραμμάτων έχει συνδεθεί άμεσα με την ανάγκη εξασφάλισης συμμετοχικών, δημοκρατικών και συνεργατικών εκπαιδευτικών πρακτικών, οι οποίες έχουν σημαντικές επιπτώσεις τόσο στην καθημερινή εμπειρία των παιδιών, όσο και στη μελλοντική τους ανάπτυξη και ενδυνάμωση ως ενεργών και κριτικά σκεπτόμενων προσώπων.

Παράλληλα, το οικογενειακό περιβάλλον και συγκεκριμένα ο τρόπος αλληλεπίδρασης γονέων /φροντιστών και παιδιών, αλλά και οι κοινές τους εμπειρίες και δράσεις έχουν αναδειχθεί ότι επηρεάζουν την κοινωνική, συναισθηματική και γνωστική ανάπτυξή τους.

Η υπεράσπιση του δικαιώματος των παιδιών να συμμετέχουν στη λήψη αποφάσεων για θέματα που τα αφορούν (άρθρο 12 της Διεθνούς Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Παιδιού), η αναγνώριση των παιδιών ως δρώντων προσώπων στην κατασκευή της ίδιας τους της παιδικής ηλικίας και το πρόταγμα για μια συμμετοχική, συνεργατική και διαλογική εκπαίδευση, απαιτούν την έμπρακτη υποστήριξή τους από όλους και όλες.

Οι όροι ισότητα ευκαιριών, συμμετοχική λήψη αποφάσεων, ενεργητική συμμετοχή στην διαδικασία μάθησης και στην αξιολόγησή της, ενεργητική ακρόαση, αλληλεπίδραση και σεβασμός στην διαφορετικότητα, διερευνητικός διάλογος, έρευνα και αναστοχασμός διαπνέουν το εκπαιδευτικό υλικό και τις δράσεις του προγράμματος VOICE.